Navigace – not an easy task

Chceš-li se někam dostat a přitom si to užít, musíš mít nejen parťáka na dvou kolech a buddyho na druhém biku v sedle, ale také kámošku „mapu“, která ti řekne kudy kam. Není třeba zmiňovat, neboť opakování zjevného je redundantní, že bez ní se nedostaneš – mimo svůj komín – skoro nikam.

François de la Buisson

Ohledně navigace na cesty v zásadě platí, že máte 4 možnosti. A rozhodnutí, kterou variantu zvolíte (nebo možná kombinaci) bude záležet asi na tom, kam zrovna pojedete.

Jaké jsou ty 4 hlavní možnosti:

  1. GPS Navigace s offline mapami s GPS lokátory
  2. Mobilní telefon s online/offline mapami a dle map a senzorů v daném telefonu přístup
  3. Roadbook a Rally počítače
  4. Papírové mapy a buzola

Pojďme mrknout na klady a nevýhody/nedostatky jednotlivých možností a tak si zpestřit přípravu na cestu.

GPS Navigace s offline mapami s GPS lokátory

Mezi nejoblíbenější patří navigace společnosti Garmin, např. Montana či jiné modely. Tady záleží kolik chcete do navigace investovat a tedy jak často ji budete používat. Avšak i zde i jako i u ostatních luxusních a dražších věcí platí pravidlo, že ji máte, pokud ji chcete „vlastnit“. protože většinou ji asi tak úplně nepřebujete pokud nejste horský vůdce či profesionální záchránář. Tedy co Vám taková „věcička“ přinese?

[+] Plusy

  • Offline mapy … to znamená, že mapové podklady máte neustále s sebou bez připojení na internet // akorát je potřeba jednak dokupovat a také hlavně neustále aktualizovat!
  • Výdrž baterie … podle modelu a velikosti displeje až +/- 6h
    // což je zásadním rozdílem oproti navigaci v mobilu!
  • Přesnost díky satelitům různých systémů až +/- 2m (GPS, Galileo)
  • SD karta a možnost záznamu tras, atd.
  • Odolné tělo a displej, aktivní anténa pro signál, pouzdro

[-] Co moc cool není

  • Rozlišení displeje a detail mapového podkladu
  • Má to baterku a ta nevydrží věčně, ale dá se nabíjet z motorky po cestě / dobíjet poté
  • Musíte aktulizovat mapové podklady / licence časem vyprší
  • Stojí dost peněz ( + 10tis. CZK)

Mobilní telefon s online/offline mapami

Možná nejsnadnější cesta bo mapové aplikace má každý v telefonu a jsou zdarma stejně jako „embedded“ čipy pro GPS, Galileo a Glonass satelitní navigaci. Předtím ale než někam s telefonem jako jediným zdrojem „směru a pravdy“ vyrazíte, je potřeba si pár věcí narovinu upřesnit.

Mobilní telefon je dnes multifunkční přístroj, který ale není primárně určen pro navigaci, což má své důsledky. Především se to pak týká:

  • Ovládání a navigačních funkcí (dle apky a operačního systému) – omezení a nebo složitost
  • Výdrže baterie při navigování (baterii navigace „žere“ hodně moc! plus počítejte se spotřebou ostatních aplikací vč. operačního systému) ; sice můžete nabíjet baterku za provozu, ale s vysokou pravděpodobností standarních 2.1A nabíjecího proudu z USB zásuvky nebude na pokrytí spotřeby při běhu navigace stačit! Pokud chcete aby baterie vydržela, je potřeba nabíjet proudem +/- 3A, aby baterie zůstala na svém. Ale ne všechny telefony-baterie toto umí.
  • Nabíjecí Konektor – podle typu se při dešti či nečistotě na cestě zanese a telefon se přestane nabíjet

Pro ježdění po silnici a pár hodin jízdy s vědomím, že si večer doma, v kempu nebo restauraci mobil nabijete, je tato volba zcela v pohodě. Pokud však plánujete delší cestu s vidinou, že ne vždy bude zásuvka namístě, berte s sebou powerbanku, možná i dvě a zvažte další varianty.

[+] Plusy

  • Dostupnost, každý ho má a není třeba nic speciálního krom držáku na řidítka / RAM kouli
  • Mapové aplikace jsou většinou zdarma
  • Online i Offline mapy … to znamená, že mapové podklady máte neustále s sebou bez připojení na internet, nicméně v online módu máte poslední aktualizace a verze cest
  • Přesnost díky satelitům různých systémů až +/- 2m
    (GPS, Galileo, Glonass, BeiDou, NavIC nebo Quasi-Zenith)
  • SD karta a možnost záznamu tras, atd.
  • Displej, kamera, dalčí xyz fíčurek, které možná použijete 🙂

[-] Co moc cool není

  • Baterka je zde alfa a omega viz výše, zcela nutné je mít zapalovač či rovnou USB pro nabíjení na při jízdě!
  • Dotykový displej v pouzdře nic moc na ovládání
  • Shock resistence je menší a někdo tvrdí že se časem vyklepe „obrazová stabilizace“ u foťáku
  • Pokud chcete něco fotit, je potřeba vše odpojit, vyndat a pak zas zapojit a zandat …
  • Je to telefon a ten se použivá na telefonování … tedy navigace vs chci často mluvit nejde moc skloubit
Mobil je naše preferovaná varianta. Teda zatím byla, neboť uvidíme co náš plánovaný trip na Polský TET přinese za zkušenosti. Pro ČR jsou super Mapy.cz, ale v dalších zemích to už taková hitparáda není, a také v místech kde není signál ničeho, musíte mít mapy stažené a to mimo ČR není možné. Proto u nás prozatím hrají navigační "prim" LocusMapy. Ty jsou také zdarma, ale v placené verzi Vám za rozumné peníze LocusMapy nabídnou velice detailní offline mapy mnoha zemí světa a snadný import GPX map, nap. TET tras a jejich snadnou správu. Navigaci i opačným směrem a tunu dalších, všemožných nastavení.

Roadbooky a rally počítače

Pokud to s navigování myslíte vážně a nebo se chystáte na nějakou rally, určitě musíte sáhnout po Roadboocích a rally počítačích. Asi zde nebudeme vypisovat jejich plusy a mínusy, protože pokud zvažujete cokoliv z uvedeného, že pojedete, máte asi už toto „nastudováno“.

Z našeho pohledu jsou kvalitní produkty portugalské firmy F2R / Free to Ride, které mají manuální a elektronické roadbooky, např. populární RB850 Rally, a než jsou také naše Adventure towery na KTM ADV 450 a AJP PR7 připravené.

Pro Rally computery – počítače, pak americká ICO Racing a jejich dakarem ověřené produkty jako CheckMate+ nebo Rally Max.

Papírové mapy a buzola

Tou nejklasičtější možností navigace jsou papírové mapy a k tomu buzola pro orientaci. Pravda, do nich si žádné další mapové podklady „nedohrajete“, ale ani nemusíte nic aktualizovat a nabíjet, což je její největší devízou. Není to také určitě volba pro aktivní a dynamické navádění během jízdy, ale může to být záložní varianta. Nabízí se možnost si zapsat / nakreslit do mapy plánovanou trasu a mít tak po ruce alternativu, pokud moderní technologie selžou. Ano, je to oldskul velký, ale jistota, že nezabloudíte také… 🙂

2 Comments

  1. Majky 8. 6. 2023 at 11:18

    Ohľadom navigácie mobilom
    Už roky jazdím po Európe Onn aj Off z mobilom. Je pravda že mi ich už pár odišlo ale používam darované/použité väčšinou odolné. Z nabíjaním som nikdy nemal problém aj po pár týždňoch cesty. Na napájanie je dobré použiť magnetický USB kábel pri ktorom toľko netrpí nabíjací konektor. Podstatné je ale mať mobil iba na navigovanie teda vyčistený od zbytočných aplikácií a bez karty a na volanie a iné „činnosti“ mať druhý mobil ktorý súčasne môže poslúžiť v prípade vypadnutia ako náhradná navigácia
    Takto je potom človeku jedno že mu odíde fotoaparát a nemusí riešiť stále vyberanie a vkladanie do držiaka. Ja používam kovový uzamykatelny kde ho mám kľudne celý viac dňový trip a na fotenie mám fotoaparát ktorý sa ľahšie ovláda v moto rukaviciach 😉


    1. Akira 19. 6. 2023 at 14:33

      Díky Majky za Tvůj příspěvek a rozšíření varianty použití mobilu, takto je to také samo možnost, levnější varianta navigace. 🙂


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..