Úprava KTM 450 EXC-F na Adventure speciál: Díl třetí (3) – Kompletace a slovo závěrem
Jak už to tak bývá, vše nešlo jak mělo a tak jak se mělo v březnu končit a v dubnu jezdit, opět se potvrdilo, že plán je krásný, realita je však jinde. Dodávka dílů vázla a vzájemná provázanost vedla k dílčím zpoždením stejně jako hledání odpovědí na nově vzniklé problémy. Pokud by se někdo pustil do podobného podniku bez profi zázemí, zde jsou mé „Lessons Learned“ a „Tips and Tricks“. Samozřejmě jakékoliv komentáře a dotazy jsou vítany!
(Ne)Bojte se aneb mějte Loctite pokapse
Stavíte-li si vlastní bike, hlavně tedy poprvé, musíte počítat stím, že se budete muset nejen spoustu věcí naučit, a pokorně přijmout, že věci nepůjdou přesně podle vašeho plánu (tzn. x-krát víc času než jste plánovali strávíte v garaži), ale hlavně se musíte připravit na to, že svůj čas/pozornost budete věnovat detailům, které by možná profík věděl a/nebo neřešil, ale Vy o nich často ani netušíte, že tam jsou!
To co je jasné, je však to, že pokud se jednou na cestu přestavby „vlastní silou“ dáte, nebude z té cesty úniku. Žádný profi servisu, jen Vy, rady a čas, páč nikdo nechce zradit tu svoji vnitřní touhu to dokázat a dodělat. Takže to nakonec dokutíte, a přitom všechno zatřete Loctite 273 nebo 2701, aby Vám drželi nejen všechny šroubky, ale aby hlavně drželo Vaše sebevědomí 🙂
Last mile? Fakt ještě kus před vámi …
Pokud jste vše doposud zvládali, pomalu ale přeci, v okamžiku úpravy – resp. přestavby zahrnující úpravy elektrických obvodů větších rozměrů – se dostáváte do zcela nové dimenze. Už nejde o kutilství, ale o regulérní přestavbu, kde potřebujete nejen výdrž a internet s YT, ale i manuální dovednost/zručnost a znalost dané oblasti (elektrických obvodů a související – viz Wikipedie).
Nomad Adventure Tower
Pokud si plánujete předělat KTM nebo Husky na Adventure speciál, máte několik ADV Towerů ke zvážení. Od české Rade/Garage, Rally Sonora, Aurora, Rebel až po tower od holanských borců z Nomad ADV, které jsem vybral já za své dodavatele. Komunikace s nimi není nejlehčí, občas odpoví, většinou však ne, ale i od nich nakonec Tower a další komponenty dorazily a já si četl jejich návod a snažil se pochopit co jak patří. Leč to „študování How to How“ nakonec trvalo asi 3 týdny, protože to není „jen“ o poskládání, ale o pochopení koncepce toweru a všech dalších komponentů a upřímně kompletace není zrovna příkladem snadné DYI práce. Krom níže uvedeného videa viděného tak 50x /každého dílu/, je to také několikrát o poskládání, rozebrání, poskládání a zase rozebrání. Do finále je cesta těžká a vyžaduje kvalitní přípravu v podobě elektroinstalace, jak teoretické tak i praktické.
Full Credit: SourceADV – https://www.youtube.com/watch?v=3sFpHUkSWNw&t=479s
Elektroinstalace čili Wiring
Wiring madness je 3 díl. videa borce, co natočil jak instalovat Nomad ADV Towert na jeho 500 exc – viz odkaz v předcházejícím bloku. Je to poučný, tak jej nejen přikládám, ale také chci vyjádřit vdečnost/gratitude“, že takové video existuje! Jelikož to borec dal a zmapoval, dodal mě tím seběvědomí, že bych to také mohl zvládnout. Bohužel nejsem automechanik, ač sem si to ve 3. třídě ZŠ roku 1987 naplánoval a namaloval při opravě Škody 105L, a tak mi chyběla část erudice potřebná pro dokončení Toweru a tím pádem celého biku.
A tou byla znalost elektroinstalace, a to nejen ta generická, co vím z hodin fyziky na gymplu, ale ta zcela praktická v podobě znalosti obvodů, proudů, napětí a hlavně i manuální v podobě „pájení“, neboť je důležité, skoro až extrémně, dát vodiče do nějakého symbiózního stavu, aby se vše povedlo opět propojit a sepnout v pravých místech a nasadit další prvky moto (např. sedlo 🙂 Mechanické části jsou krásně samostatné, tudíž focus je na ele propojení, tak aby fugnovalo, jak se říká blikalo a svítílo (no hlavně startovalo :-).
KTM nemá startovací klíček, měřák teploty chladící kapaliny nebo USB port, pro nabíjení třeba mobilu. Logicky, protože to na MX trati nepotřebuješ, ale pro cestování jsou to nezbytné prvky, bez nichž nejde odejet. Jejich nové-alternativní zapojení však vyžaduje úpravy do elektroinstalace stejně jako samotná Nomad Tower. Ostatní věže nabízejí napojení na existující a odpojené konektory od KTM, věž od Nomad jde vlastní cestou. Dá tak vzniknout vlastnímu okruhu pro startovací klíč, USB i světla. Je proto velice dobré vědět, jak je elektroinstalace vedena (byly zakoupeny KTM wiring diagramy) a byl nakreslen nový vlastní okruh (viz odkaz v komentáři). Společně pak s pájecí univerzitou vše dalo vzniknout jedinečnému organismu složenému z panelu s přepínacími toggle páčkami a klubkem drátu schovaných do toweru a napojených na nové či původní okruhy (původní na původní). Dalo to práci, ale vše se povedlo a motorka byla ready pro první cestu /bacha na LED blinky, někdy je odpor velká sviň* :-P/.
Startuje, svítí, jezdí … aneb závěr show
Cesta k tomuto popisu reality byla složitější než byl plán, to už tu zaznělo. Nicméně se Adventurizace KTM povedla a motorka je připravena na první zátěžové terénní testy. Pokud se nic nepokazí, tak pak je letošním cílem objet na KTM pár TET cest, nejprve v Polsku, pak třeba i dále do Španělska či dolů do Slovinska. Vše záleží na čase a možnostech strojvůdce. A také – jako součást naší půjčovny – tak na odvážných cestovatelích, kteří Discovery – což je nickname KTM – vezmou na svoji cestu za poznáním.
Letošní úprava KTM je u konce, Discovery své světlo na konci garáže již vidí a během několika dní se rozjede vstříc svým první kilomentrům. V průběhu roku a cest pak budu sbírat zkušenosti s provozem a nastavením (olej, tlumiče, další prvky) a po sezóně přidám díl č.4 o zkušenostech a plány na úpravu KTM Mk. II 🙂 Do té doby jezděte opatrně a customizacím dle vašich snů, budiž Sláva!